01 februari, 2008

Snygg, säker och snabb!


Jag jobbar med en folder för kajaken XOR idag. Argumenten håller på att formuleras, men det är svårt att ta på sig en roll som både Ad och Copy. Jag hankar mig fram i Illustrator, som är det enda grafiska programmet jag har. Försöker finna lite inspiration i en hög magasin och reklamblad.

Snygg, säker och snabb det är så jag vill att kajaken ska presenteras, så nu gäller det bara att hitta rätt formspråk för det. Snygg är ju given, för kajaken är helt sjukt snygg. Säker, där har vi en hel del designlösningar på kajaken som ska framhävas plus att vi kommer att satsa på leverera ett säkerhetspaket. Vi har ännu inte bestämt innehållet. Och så slutligen snabb...Vi hävdar att detta är världens snabbaste multisport kajak;-) Jäklar vad Flinta ska få paddla i år. Själv ser jag framemot XOC, snygg, snabb, säker och stabil.

XOR under skalet:
Längd/bredd: 605 cm/43 cm
Sittbrunn: 40 x 87 cm,
Vikt: ca 12 kg

Konstruktion:
Skrov: Kol/KEVLAR® (Vakuum)
Däck: Kolfiber (Vakuum)
Sits: Kol/KEVLAR® (Vakuum)
Sarg: Kolfiber (Vakuum)
Roder: Flinta Design, kolfiber (Vakuum)

Vad gör XOR så bra?
1. Lättsvängd och svarar snabbt på paddlarens kommandon
2. Stor volym i förskepp ger bättre egenskaper i fors, hav och motsjö
3. Surfar mycket bra i stora vågor
4.Ovanligt stabil för att bara vara 43 cm bred
5. Stor sittbrunn medför att du snabbt kan lyfta utan att riskera att "tappa vågen"
6. Konstruerad för att paddlas med skor upp till åtminstone storlek 47
7. Sittbrunnens utformning fungerar för eskimåsväng
8. Vattentäta skott både fram och bak för ökad säkerhet
9. Kajaken går att äntra om du råkat gå runt mitt ute på en sjö
10. Lätt att hantera vid lyft då du slipper vatten som rinner omkring i båten
11. Ny sammanfogningsteknik minimerar båtflex
12. Differentierad materialtjocklek ger låg vikt och hög hållfasthet
13. Vakuumteknik ger laminatet rätt egenskaper genom optimal kompaktion
14. Nykonstruerat roder (Flinta Design) med hydrodynamiskt roderblad i kolfiber och marknadens bästa roderinfästning i skrovet
15. Däckslucka fram och bak för ökat användningsområde
16. Plan yta för att fästa flottör bakom sittbrunn

Inga kommentarer: